Συμπτώματα «περιόδου» και προεμμηνορυσιακό σύνδρομο

Τα συμπτώματα της περιόδου εμφανίζονται σε ένα μεγάλο ποσοστό γυναικών της αναπαραγωγικής ηλικίας, αφορούν και το σωματικό αλλά και το ψυχικό κομμάτι τους και γίνονται πιο έντονα 4- 6 μέρες πριν την έμμηνο ρύση.

Τα πιο συχνά σωματικά συμπτώματα είναι ο πονοκέφαλος ή η ημικρανία, πόνος στις αρθρώσεις, στους μαστούς, οι κράμπες και το κοιλιακό άλγος, το αίσθημα της κόπωσης και η κατακράτηση υγρών, με αποτέλεσμα την αυξηση του βάρους και τα πρηξίματα.

Τα πιο συχνά ψυχικά συμπτώματα είναι το άγχος και η καταθλιπτική διάθεση , οι απότομες αλλαγές διάθεσης, οι αλλαγές στον ύπνο, η ελάττωση της αυτοεκτίμησης, της συγκέντρωσης και της σεξουαλικής επιθυμίας. Πολλές γυναίκες παρουσιάζουν και αυξημένη όρεξη.

Όταν τα συμπτώματα είναι πολύ έντονα σε ένταση ή και διάρκεια, τότε πρόκειται για τη λεγόμενη προεμμηνορροϊκή δυσφορική διαταραχή (Premenstrual Dysphoric Disorder – P.M.D.D.), η οποία εμφανίζεται σε ποσοστό 3- 8% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας.

Το προεμμηνορυσιακό σύνδρομο έχει συσχετιστεί με παράγοντες όπως η παχυσαρκία, το κάπνισμα, η κατανάλωση οινοπνεύματος και η διατροφή πτωχή σε βιταμίνες και πλούσια σε λίπη και αλάτι. Μελέτες έχουν συσχετίσει το σύνδρομο με υποκλινική ή μη διεγνωσμένη κατάθλιψη, ενώ, μεγάλη συσχέτιση υπάρχει με τη συνύπαρξη πολυκυστικών ωοθηκών.

Η αντιμετώπιση του προεμμηνορυσιακού συνδρόμου έγκειται στην επαρκή ενυδάτωση, στη διατροφή πλούσια σε μαγνήσιο και ασβέστιο, στην κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και προϊόντων ολικής άλεσης, ένώ, θέση έχει και η φαρμακευτική αγωγή με ΜΣΑΦ (μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη).